söndag, mars 05, 2006

Värmehaveri!

Älgen, det sägs ju vara skogens konung, men det är också en restaurang i Idre. Dit styrde vi vår kosa för att käka en lördagsmiddag. Väl där beställde jag en tournedos och tjejerna (farmor, Katarina och Johanna) beställde pizza. Jag har alltid fått för mig att en tournedos ska vara en köttbit som är tjock, mör och blodig… kan säga att denna var ingetdera, okay den smakade bra, men där slutade vitsorden. Pizzan däremot kan jag, från rätt säkra källor, säga att smakade bra!

Vädret då? Jodå, det snöar i alla fall inte, men då är det -28 grader istället! Man får aldrig vara helt nöjd. Har kollat mammas bil nu och batteriet i den höll 4 volt, så det står nu på laddning, vi får se om det går att rädda. Med denna kyla vill jag inte stå och löda elsystemet, men vi får se vad det är för temperatur längre fram på dagen.

I morse vaknade jag av att allt svartnade. Det visade sig att en fas på huvudsäkringen hade gått. Det var bara att dra på kläderna och hämta stegen och bege sig upp på vinden för att byta en av huvudsäkringarna. När jag sen kollade värmepumpen så visade sig att motorskyddet löst ut på den så det blev att skruva av fronten på pumpen och återställa det. Behovet av varmvatten ut på systemet var 51 grader och det den kör ut nu är 35 grader. Så det var tur att det inte hände när ingen var hemma! Nu ska jag ringa Peo och be honom komma hit och flytta ner huvudsäkringen från vinden! Vilket vansinne att ha denna där!

Nu skall vi titta på Vasaloppet, det är tur för åkarna att det inte är lika kallt i Sälen som här i Idre!

Inga kommentarer: