tisdag, mars 14, 2006

Eldsjälar!

Jag lyssnade på vår lokala radiostation i kväll och där hade dom en intervju med Margit Rapp. För er som inte vet vem hon är, så kan jag berätta att det är en lokal "kändis" och en av alla dessa underbara eldsjälar som viger hela sitt liv åt att hjälpa andra människor. Hon har i en massa år sett till att samla ihop och transportera kläder, möbler, mediciner och andra förnödenheter till behövande i Lettland. Reportern frågade henne hur mycket tid hon lade ned på detta. Hon svarade då -"Ja, det blir väl så där en 20 timmar.... om dagen" Till saken hör dessutom att fru Rapp inte är någon tonåring längre! Varje resa kostar 60000:- och dom gör ungefär en resa varannan månad! Enkel huvudräkning blir då att hon raggar ihop 360000:- på ett år bara för transporter av förnödenheter!
Jag beundrar och avundas sådana människor, jag önskar verkligen att det fanns fler som hon. Nu tänker ni säkert... "Ja men det är väl bara att göra som hon?" Nä, det är inte fullt så enkelt. Jag tror att det engagemang som sådana människor har är inget man skaffar, utan det är något man föds med eller i alla fall växer ihop med under en lång tid. Jag kanske kommer dithän en vacker dag, men just nu är min vardag lite för fulltecknad för den typen av aktiviteter.

Idag har det varit en ledig och underbar dag. Jösses vad det är skönt att ta semester utan att ha en massa planer! Dessutom har dom bara ringt 4 ggr från jobbet! :)
Jag har fått mycket tid med mina små sessor och dessutom varit och handlat färg till källartrappan! Bestämde mig till slut för att väggarna får bli ljusblå och taket en lite mörkare nyans av samma färg. Bilder på före och efter kommer senare!

När kvällen kom och barnen somnat så skulle vi titta på äntligen hemma... Gissa vilka som somnade i soffan och sov över detta med råge? Jodå, det kostar på att vara ledig! Hihi...

Ha en bra natt så skriver jag mer när andan faller på och inspirationen kommer krypande!

Inga kommentarer: