onsdag, maj 16, 2007

Fychj hö göcht ma hälg!

Det är Idredialekt och betyder "Fy va skönt med helg"...

Äntligen helg!

Det är onsdag kväll men ändå helg! Vi har stängt på fredag så vi ska åka upp till flickornas farmor uppe i Idre. Ska bland annat försöka ta med husvagnen ner igen för att förhoppningsvis få åka nån sväng i sommar, men med det bensinpris som är nu så vetetusan!

Det är mycket som ska göras när man kommer ”hem”. Mamma är ju ingen ungdom längre och huset kräver en del underhåll, så man vill ju göra det man kan när man är där. Man önskar att man bodde närmare sina föräldrar. Skulle vilja flytta ner Idre till Falun och bogsera Katarinas hemö och förtöja den i Runn. Att flytta uppåt igen är nog inget alternativ tyvärr. Man har rotat sig lite för bra här nere, men visst tänker man på det och vi har pratat om det ibland, men mycket mer än så lär det inte bli.

Sitter just nu och ska börja lyssna på Världens bästa by av Arto Paasilinna. Jag gillar talböcker. Det är nästan enda sättet för mig att läsa böcker. Skulle jag lägga mig i soffan eller sängen för att njuta av en god bok så blir jag, hur spännande den än är, påhoppad av John Blund nästan omgående.
Det mest avkopplande jag vet är att få sätta mig i bilen med en spännande talbok och bara köra. Ja, det är så klart inte så att jag har vare sig tid eller råd att åka planlöst bara för att få lyssna på en bok, men om man ska någonstans så är det härligt att lyssna på någon bra bok.

Bilkörning ja… Jag är nog galen även när det gäller det. Jag tycker fortfarande, efter att ha haft körkortet i 20 år, att det är lika kul att köra bil. Undrar hur många mil det har blivit… Om jag räknar bara på dom bilar jag haft som jag kommer ihåg mätarställningarna på så blir det ca 100000 mil… ?!? Jösses… multiplicera sen det med ett bensinpris på kanske 8eller 9 kronor i snitt… Nä fy då, det ska jag INTE tänka på!

Nu ska jag sjunka in i boken!
Hare bra!

Inga kommentarer: