lördag, februari 25, 2006

Fritid och frihet och vänskap.

Fritid.... Är det fri tid? Eller är det tid som man är fri från något man helst inte vill göra? Tja, jag tror att det är nog olika beroende på vem man frågar. Själv skulle jag vilja säga att fritid är bland det mest värdefulla som finns. Man får vara tillsammans med dom som betyder mest för en, man får vara ifred om man vill och man får göra galna saker utan att behöva planera en massa innan. Den fritid man hade innan man fick barn var så annorlunda. Man fick en idé ena minuten och den var verklighet nästa minut. Frihet? Javisst, en härlig typ av frihet som passade in i den tiden, men som jag idag inte skulle vilja ha tillbaka.
Jag har varit urtypen av en icke planerande person, det kan min kära fru intyga, en som till och med räknade hyran som en oförutsedd utgift! Jag måste säga att ett visst mått av planering är bra, även om jag fortfarande är väldigt dålig på att strukturera och planera, men har man barn och man lever tillsammans med andra människor så måste man i alla fall försöka.

Idag har vi varit och hälsat på bekanta som vi inte träffat på flera år, trots att vi bor i samma stad! Hur kan det bli på det viset? Vad gör vi egentligen? Nu menar jag alltså inte bara vi som i vår familj, utan vi människor i allmänhet och kanske småbarnsföräldrar i synnerhet. Jag tror att vi måste försöka skapa lite mer tid i våra liv och någon gång då och då ta hand om relationerna med våra vänner. Ok, jag säger inte att vi måste hänga ihop med andra jämt, det skulle inte jag heller klara, men jag tror att vi måste försöka hålla kontakt med våra vänner så vi inte glider för långt från varandra.

Det är svårt att hålla ihop tankarna så att dom kommer ner genom fingrarna i samma ordning som dom dyker upp i huvudet, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Skriv gärna kommentarer om ni har invändningar eller synpunkter!

Goodnight where ever You are.

Inga kommentarer: