fredag, februari 21, 2014

Original

När jag var liten (jodå, även jag har ju varit det) och växte upp i den lilla byn Idre i norra Dalarna så fanns det en del personer som förgyllde tillvaron för oss övriga i bygden.
Hugo i Bygge, Braiter, Kurt, Knut är bara några av de namn jag minns. Men vart tar alla original vägen idag? Ok, jag bor på en större ort nu och har så klart inte den tiden att se mig omkring som man hade då, men håll med om att inte finns det lika många härliga filurer där ute nu?

Glömmer aldrig när Hugo (Hugo i bygge) kom på besök hemma. Han drygade ut pensionen, eller vad han nu fick, med att gå runt i byn och samla in knivar som han sedan slipade. Han frågade alltid vänligt när han kom "Guddag, har di nö skämt heeme"? Detta betyder "Goddag, har ni något oslipat hemma"? Men skämt kan ju också betyda gammalt och dåligt (om mat), så min mamma svarade ibland "Jo, nön gömmöl falukörv finns da full" vilket betyder "Jo, någon gammal falukorv finns det väl". Då brukade han blixtsnabbt kontra med att fråga, "kanske di har nön gömmöl öl ö då"...

Jag antar att det är för att man börjar uppnå den gyllene medelåldern som dessa barndomsminnen kommer krypande till ytan. Det var inte alltid bättre förr, men håll med om att det ofta var lite mindre komplicerat.
Apropå förr i tiden, så hittade jag en helt underbar blogg idag, för alla er nostalgiker så är det bara ett måste att kika in där! Det finns otroligt mycket trevliga bilder där!
http://grandprix63.blogspot.se

Nu skall jag tippa i mig en Staropramen! Skål och trevlig helg!

Inga kommentarer: