fredag, januari 26, 2007

Brott och straff...

Jag läste nyss i tidningen om att en kille i lågstadieåldern blivit knivskuren till döds av en 27 årig man. Redan detta är så vidrigt att man kan kräkas, men det blir värre… Denne gärningsman hade blivit dömd för mordbrand 2004 och för detta vårdats?!? På en rättspsykiatrisk anstalt till november 2006 då han blev utskriven!!! Jaha? Så nu kan jag gå ut och bränna ner någons hus och för detta få två års semester? Tydligen…

Jag blir arg så jag skakar… Varför i höga farao kasta bort våra skattepengar på dylika idioter? Nä, eftersom dödsstraffet är avskaffat i Sverige så föreslår jag att vi samlar ihop denne man med hans jämlikar och exporterar skiten till tex. Sibirien. Det enda vi behöver kosta på då är resan dit och några kilometer elstängsel, sen sköter tiden och kylan resten.

Är jag grym och känslokall? Ja kanske, men i mina ögon är inte en människa berättigad till ett liv i frihet som med berått mod tagit en annan människas liv. Än mindre en som dessutom gjort det flera gånger, trots våra fina svenska ”vårdåtgärder”. Jag begriper inte varför man tror att man skall kunna ”vårda” någon och sedan hävda att denna människa blir helt frisk av detta.

Jag förstår att man inte kan eller ens bör diskutera hårda rättsliga påföljder för brottslingar där man inte kunnat påvisa att dom är skyldiga, men där det är, som det står i lagen, ställt utom varje rimligt tvivel att personen är skyldig, varför skall då ett livstidsstraff i detta underliga land vara ca 10 år? Är det en svensk livstid? Ja kanske om alla dessa kriminella blir allt vanligare i vår omgivning, det kanske är så våra folkvalda har tänkt sig att minska antalet ålderspensionärer.

Nej kära ni, låt mig få komma med några konkreta förslag.

  1. Livstidsstraffet skall vara livstid.
  2. Rättspsykiatrisk vård skall ALLTID efterföljas av tillbörligt fängelsestraff.
  3. Häng ut bilder, namn och adress på hustrumisshandlare och våldtäktsmän på allmän plats.
  4. Sist men inte minst, varför inte minska trängseln på våra fängelser och spara en massa pengar? Ta kontakten med Sibirien och kolla vad det skulle kosta med lite ”fångexport”.

Jag tror kanske inte att detta skulle avskräcka alla, men banne mig att en del i alla fall kanske skulle tänka en gång extra om dom visste att priset dom fick betala för sina gärningar var en enkel till Sibirien.

Var rädd om er och om era barn.

Inga kommentarer: