onsdag, augusti 20, 2008

Brott och straff!

Jag har bloggat om detta förut, men ämnet blir tyvärr aldrig mindre aktuellt, så jag tar mig friheten att ”ordbajsa” lite till.
Våra kära politiker... egalt om det är på riksdags eller kommunalnivå, fattar dom inte någonting? Jag är en helt vanlig (nåja rätt vanlig i alla fall) man i mina bästa år, och inser jag vad som håller på att hända, så tycker jag att det inte vore mer än rätt att också denna samling högavlönade potentater också borde inse faktum och kanske ta tag i saker och ting.
Titta på barnomsorgen, våra skolor och våra vårdinrättningar, där skall det skäras ned och bantas så till och med de anorektiska i Hollywood blir gröna av avund. Betänk sedan att det är betydligt fler barn och unga som tillbringar en stor del av sin vakna tid där nu än bara för 20 år sedan, och jag är säker på att det klarnar för de flesta. Jag må vara lite dum, men jag kan inte få ihop ekvationen! Inte kan en, om inte en halverad, så i alla fall klart decimerad bemanning på våra skolor klara av att hantera ett allt större antal elever på ett korrekt och bra sätt. Nu är det ju i alla fall tur att de flesta unga har en trygg tillvaro hemma och får lära sig regler och att respektera andra människor och deras egendom, men det finns ju tyvärr ett allt större antal numera som inte har denna trygghet, och det är här jag menar att samhället måste ta sitt ansvar. De pengar vi lägger på att stötta och hjälpa i unga år, via skola och barnomsorg, kan jag lova att kommer att vara mindre än hälften mot vad det sedan kostar när det gått snett för någon eller några procent av de ungdomar som redan under skolåldern kommit på glid. Fördubbla resurserna i skola och barnomsorg, så kan jag lova att man på bara några decennier kan dra ner rätt mycket av kostnaderna inom tex. ungdoms och kriminalvården!
Kriminalvården förresten?? Vad fanken är det? Någon som begått ett brott skall väl för fan ha straff och inte vård. Ok, jag är inte så hård som det kanske låter, men jag anser att ett kännbart straff för tex. Rån, våldtäkt och liknande skulle vara ett måste. Vad är det för straff att få tre mål lagad mat per dag, TV på rummet och möjlighet till utbildning mm medan man ”sitter inne”? Vården skall möjligen komma när straffet är avtjänat så att individen sedan kan börja slussas ut i samhället igen. Sedan har vi ju den värsta kategorin... Sådana ”människor” som tex. Englas mördare, ja men va fan är det att fundera på? Har man tagit livet av en ung kvinna och ett barn och dessutom förstört liven för alla deras släktingar och vänner för all framtid, ja då har man enligt mig förverkat sin rätt att gå fri på denna jord. Kosta på honom och hans jämlikar en enkel till någon skitig kolgruva eller kanske upp till Sibirien och låt dom jobba ihjäl sig!
Nu har jag fått avreagera mig en del så nu känns det lite bättre!
God natt!

Inga kommentarer: