onsdag, april 09, 2008

Back to the future!

De som känner mig vet ju att femtiotalet och USA ligger mig varmt om hjärtat. I går fick jag mig en resa tillbaks till den tid och den kontinent där det begav sig. Jag var till en kompis och tittade på hans företag, ett företag som hjälper till med import av bla. gamla amerikanska bilar. Där stod en buss som en gång i tiden vari med i något som General Motors kallade "Parade of Progress" Det var ett sätt för det amerikanska folket att kunna se nya framsteg inom forskning och teknik innan TV blev var mans egendom. Man åkte i stora konvojer med 12 likadana bussar och en massa nya bilar mm. Kolla gärna här !
Jag vet inte vad det är som gör att jag är så förtjust i den tiden, kanske är det den tro på en ljusare framtid man hade då, eller om det är det enorma utbud av framtidsinspirerade experiment och projekt. Kanske är det bara det att det är bilarna och musiken från detta årtionde som gör mig glad!
Jag var ju inte med när det begav sig, men efter allt man sett och hört så var det inte bara bilar, musik och USA som var bättre på femtiotalet. Respekten för andra människor var mycket större då skulle jag våga påstå. Man kallade en man för herr och en dam för fru eller fröken. Killar och män tog ALLTID av sig mössan inomhus. Man klädde sig fint till helg och fest och man hade en sund syn på mycket om man jämför med idag.
Varför i alla glödheta ska vi behöva uppleva att det i en liten by i Dalarna rövas bort en 10-årig tjej? Nu vet ju inte jag vad som hänt henne, men jag hoppas att det kan vara så väl så att det är hennes far som kommit och hämtat henne, det vore ju den allra bästa förklaringen, men efter vad som sägs och vad man kan läsa i tidningarna så verkar det tyvärr att vara värre än så... Skulle det nu vara så som alla tycks befara så skulle jag vilja lämna in en avskedsansökan från denna världen. Skulle det värsta ha hänt så får ni förlåta mig att jag säger så här, men då skjuts det för lite... En vuxen man som förgriper sig på ett barn har i mina ögon oåterkalleligt förverkat sin rätt att få fortsätta sina dagar i denna världen. Nu kanske jag inte skall förespråka dödsstraffet som ett alternativ, men hur vore det att skicka upp den fan till Grönland i kortkallingar eller nåt liknande? Framförallt skulle den svenska staten inte ha så stora utgifter!

Inga kommentarer: