tisdag, maj 19, 2009

Men GUD vad det daltas!

Jag sitter här och retar upp mig på en artikel. Efter oroligheterna (jag skulle kalla det för kravaller och upplopp) i Rosengård i Malmö så har man tillsatt en arbetsgrupp (men oj så svenskt) för att komma till rätta med problemen. De problem man menar att beror på trångboddhet, arbetslöshet och brist på fritidssysselsättningar! Jaha... Så bara för att man bor trång, är arbetslös och eller har lite att göra på sin fritid så får man bete sig hur f-n man vill? Nej, det menar dom ju kanske inte att man får, men man förklarar dessa ungdomars beteende med det iaf. Är det en ursäkt? Nej knappast. Jag blir bara så vansinnig på våra folkvaldas slapphet och tandlöshet mot grov kriminalitet. Om någon visar sådan total respektlöshet mot andra människor att man misshandlar någon, våldtar någon, förstör andras egendom på ett helt meningslöst sätt, ja kort sagt förstör andra människors liv fysiskt eller psykiskt så har man enligt mig försuttit sin chans i samhället. Man borde låsa in samtliga grova brottslingar någonstans och "tappa bort" nyckeln.
Jag vet att jag skrivit om detta tidigare, men det kan inte hjälpas, jag måste få skriva av mig min ilska.
Jag är inte rasist, att Rosengård kom med här beror helt och enbart på att det var den artikeln som triggade min ilska. Denna totala tandlöshet mot kriminalitet som det ju egentligen handlar om. Man tillsätter en arbetsgrupp bestående av poliser och höga politiker... Jaha, vad kostar inte det vårt samhälle?
Nej, ta krafttag mot all kriminalitet istället. Se till att göra livet till ett levande helvete för de människor som misshandlar, dödar och förstör.
Allt var inte bättre förr, det har alltid funnits kriminalitet och det kommer det förmodligen också alltid att finnas, men titta bara för 30-40 år sedan och jämför...
Vad är det då som så markant har förändrats? Ja jag har inget bra svar på den frågan, men en tanke från min sida är att det handlar mycket om respekt. Idag saknar många den respekt för andra människor som var en självklar del i både uppfostran och i skolan för några decennier sedan. Att lära människor att respektera varandra igen skulle nog vara en bra början tror jag.
Natti natti

Inga kommentarer: